En vanlig jävla minimuffins

Jag har begått en dödssynd. Jag har gjort det jag lovade att jag aldrig skulle göra här. Förlåt. Kan ni, med tiden, förlåta mig?

Till mitt försvar så hade jag så fina formar… Och det är ju muffins med topping! Inte… det där. Du vet vad. Jag var tvungen att försöka laga något med vasslen. Också jag är en människa!

Sådär. Jag har lagat… hrm. Cupcakes. Men det är inte cupcakes, det är muffins. Ingen frosting, inget tjafs. En vanlig jävla muffin. Eller det var ju det helt tills jag lade på ricotta och färska fikon och basilika. Då blev det ju kanske mer i gränslandet. Men jag vill kalla det muffins.

Och så var det ju minimuffins ja. Pyttesmå. 

Bild

Minimuffins med vit choklad

(räckte till 20 minisar och 7 vanliga)

Ingredienser:

  • 4,5 dl mjöl
  • 1 dl socker
  • 2 msk brunt socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk bakpulver
  • 1 ägg
  • 3 dl mjölk (Jag använde 1,5 dl mjölk och 1,5 dl vassle!)
  • 0,8 dl olja
  • 100 g hackad vit choklad

Förvärm ugnen till 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ägg och mjölk i en annan bunke, och rör sedan ihop det hela tills det saknar klumpar. Rör i oljan. Fyll minimuffinsformarna halvvägs upp med ca 1 msk smet. Strössla över vit choklad, och sätt in i ugnen. Nu går det fort, så man måste följa med. Mina blev färdiga på fyra minuter! Ta de hellre lite för ljusa, i och med att de är så små blir de fort torra. 

Toppa med ricotta, fikon och basilika. Eller för all del med frosting och sugar paste och glitter och grejer. Men då är det ju en minicupcake då. 

Bild

En pytteliten muffin vid sidan av en mycket större muffin. 

Gott vare. Men det betyder under inga omständigheter att jag kommer laga några jädra makroner. Så ni vet.

English:

Minimuffins

(makes 20 mini cupcakes and 7 big ones)

Ingredients:

  • 4,5 dl flour
  • 1 dl sugar
  • 2 tbs brown sugar
  • 1 tsp vanilla sugar
  • 1 tbs baking powder
  • 1 egg
  • 3 dl milk (I used 1,5 dl milk and 1,5 dl whey)
  • 0,8 dl vegetable oil
  • 100 g chopped white chocolate

Pre-heat oven to 175 C. Mix the dry ingredients in a bowl. Mix up eggs, milk, whey in another bowl. Incoorporate the liquids into the dry mix until it has no lumps. Mix in the oil. Fill up the mini cupcake forms with approximately 1 tbs muffin mix, so it’s filled halfway up. Bake for about 4 minutes, and take them out before they get any colour. Since they are so adorably tiny they will get to dry otherwise!

3 thoughts on “En vanlig jävla minimuffins

Kommentera

