One passion fruit, one bourbon, one fig

Igår har varit en liten experimentdag. Ett kanske inte heeeelt lyckat experiment, så ni får ta del av bilderna men inte receptet för det vill jag gärna anpassa måtten på först!

Bild

Efter en promenad på stan ramlade jag förbi underbara Søstrene Grenes där jag köpte senapsgula muffinsformar, storlek vanlig och pytte (pytte är bäst) även om jag aldrig bakar muffins. Jag snubblade också över en affär med både passionsfrukt och färska fikon… En plan tog form.

Bild

Tryfflarna är fortfarande under utformning. De var ju i ärlighetens namn tänkta som helt fasta och krämiga så att man kunde rulla de till tryfflar i florsocker. Men icke! Gör om och gör rätt. Jag gav upp det projektet för att hellre dränka mina sorger i det du ser till höger i bild…

Bild

…och nej, jag har inte stavat fel på fikon – det heter fiken i Norge. Så med lite översättning förstår ni då att det är bourboninlagda fikon på tapeten! jag har en idé om att det söta fikonet liksom reagerar med bourbonen och blir lite likörig men fortfarande ha den lite brända destillerade majssmaken i bakgrunden.  Det får helt enkelt bli en liten följetong här hur det egentligen går med fikonbourbonen! Jag är i vart fall riktigt nyfiken. Och rastlös.

Jag har några julklappsidéer om att göra många olika sorters hemgjord likör/infuserat brännvin i små burkar och ge bort med fin etikett! Smakförslagen jag just nu är mest sugen på är:

  • Julbrännvin med kanelstång, stjärnanis, kardemumma och torkade apelsinskal
  • Earl Greyvodka – perfekt att laga martinis på!
  • Hallon- och limelikör
  • Kaffelikör med vaniljstång

I väntan på de exprimenten håller vi godo med det här:

Bild

Sätt på One scotch one bourbon one beer med Jimmy Witherspoon, och kom för all del ihåg att sterilisera glasburkar och sådant innan man lägger in något. Alkoholen stävjar det mesta, men socker (som söta fikon) är det bästa bakterier vet, och jag vill så absolut att ni håller er friska och fina. Tvätta burken noggrant, koka den och ställ utan att ta direkt i den med händerna (använd en helt ren handduk e.l) burken rätt in i ugnen och låt den torka i 50 grader tills vattnet har dunstat så är vi på den säkra sidan!

English:

Experiment in progress! The white chocolate passion fruit truffles needs some tinkering with before I post the final recipe, so the pictures will have to do for now!

I am also in the process of trying out making fig infused bourbon! Stay tuned for the end results…

Kommentera

