Aïoli

Den här helgen har varit en explosion av matkärlek och goda vänners lag. Jag blir helt till mig! Min mun och mage älskar mig just nu. Och några av mina kompisar också för den delen. En snabb recap: 

Fredagen – Lagade megagod mat med Pernilla för att bjuda käraste Magnus och Sofia på pangmiddag och myskväll. Det blev laxsliders med hemmalagad senapsaïoli, sötpotatispommes och chêvreostfyllda honungschampinjoner. Tyvärr blev det inga höjdarbilder på galenskaperna (eller det finns på instagram! Ni har väl märkt att ni kan se mitt instagramflöde i högermarginalen?)

Igår, lööördag – Jag hade två timmar för mig själv i lägenheten innan jag skulle iväg och dansa balboa på Henriken. Och ni vet hur det ibland är sjukt tråkigt att laga mat till bara sig själv? Nej, inte jag heller. Jag använde en timme på att laga superdupertapas bara till mig själv. Patatas bravas med en riktigt stark tomatsås, vitlöksstinn bruschetta, hemmagjord aïoli och min nya absoluta favoritmat – Halloumi stekt i brynt smör med salvia. Det smakar så nötigt och karamelligt att jag bryter ihop. Ett litet ensamlyx helt enkelt. 

Bild

Och så idag har jag, Pernilla, Emelie och Lisa flugit runt på loppemarked för att fynda gamla böcker (HALLÅ jag har köpt en kokbok från 1925! Den är sjukt rolig!). Vi blev kalla och inte minst hungriga, så vi flydde till underbara Mathallen och åt tapas till sen lunch.

Ja, ni märker väl kanske den gemensamma nämnaren här. Yup. Min vitlöksandedräkt är helt skrattretande. Jag tror att jag har konsumerat cirka 3 l ren olja bara i aïoliintaget. 

Så nu ska vi prata aioli! Här kommer på allmän begäran (eller okej, Pernilla frågade om receptet. Kanske inte allmänheten.)

Senapsaïoli

Ingredienser:

  • 2 små äggulor 
  • ca. 0,5 dl solrosolja (eller annan smaksneutral)
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1/4-dels citron
  • 1 msk helkornig senap (jag använder den som heter Maille Wholegrain Mustard)
  • 1 krm söt senap
  • salt och peppar

Det enda trixet med aïoli är att bara tillsätta pyyyyyttepyttelite olja om gången i början. Efter den har börjat tjockna är det inte så farligt, men tar man för mycket i starten finns det en risk för att den inte tjocknar. Så fega i början. Och det är heller inte säkert att ni behöver 0,5 dl olja, det beror helt på hur fast man vill ha aïolin. Ju mer olja desto fastare blir det. Yes, nu sätter vi igång.

Ha äggulorna i en bunke. Vispa till lite lätt med en elvisp (om du inte har världens starkaste underarmar). Tillsätt ca 1 msk olja och vispa tills det har blivit helt utblandat med äggulorna. Fortsätt med att tillsätta lite olja åt gången och vispa ut ordentligt tills du märker att konsistensen blir tjockare och tjockare. Då gör du rätt! Fortsätt tills aïolin har fått en liiite fastare konsistens än du vill ha, iom att vi ska tillsätta lite vätska så att den blir unset mer lättflytande. 

Smaksätt med senap, citron och vitlök efter behag och smaka av med salt och peppar. Tadaaa! Tack vare senapen blir det här den bästa och coolaste aïolin i hela vida världen. Något jag ofta gör är att byta ut eller ersätta hälften av citronsaften med limesaft och rivet skal. Lite spetsigare och friskare smak. 

Bild

Idag gjorde jag det lätt för mig och myser framför Doctor Who med vitlöksbröd, nylagad aïoli och en starksöt härlig tomatsås med massa grön chili och… you guessed it, vitlök. Ett värdigt avslut på en härlig helg. 

 

Kommentera

