Svamp- och fänkålsrisotto med doft av citron

Bild

 

Nej men se vad som låg och väntade på mig på köket idag? Massor med godsaker. Man kunde nästan tro att universum – som ju annars är en hämndlysten och svår bitch att ha å göra med – har en plan för dagens middag. Man hade ju kunnat hoppats och bett om en plan för ens liv, en liten riktning, lite medgång… Men, jag ska inte gnälla. 

Jag har faktiskt aldrig lagat risotto förr. Jag har fått prestationsångest av bara tanken. Det verkar vara så mycket dividerande om ”den perfekta risotton”, hur man ska röra, och hur mycket eller lite buljong eller vin man ska tillsätta åt gången. Jag blir helt matt. 

Tack och lov tog jag mitt förnuft till fånga. Vet ni vad det magiska trikset är? Att det faktiskt blir jättegott oavsett. Blir den lite för fast eller rinnig? Gordon Ramsey kommer inte att spottskrika på er. Han bor inte på vårt extrarum. Matprestationsångest är ingen bra anledning att inta laga fantastiskt goda saker – det är ju faktiskt jag och de mina som ska äta maten, och de dömer mig inte.

Så skred jag till verket med brinnande iver och en modig maggrop. Och vet ni vad? Det här är så gott. Jag är helt galet mätt. 

Bild

Risotto med smak av fänkål, svamp och citron

Ingredienser:

  • 2 dl arborioris
  • 5 dl vatten
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 1 citron
  • 1 vårlök
  • 5 champinjoner
  • en kvarts fänkål
  • 3 vitlöksklyftor
  • färsk persilja
  • 25 g smör
  • olivolja, salt, peppar

Förbered buljongen – koka upp 5 dl vatten och låt tärningen lösas upp. Det var ju inget tjafs det! Hacka vårlök, vitlök och champinjoner. Finhacka hälften av fänkålen. Värm upp rikligt med olivolja i en stekpanna med hög kant. Fräs upp vitlöken, vårlöken och champinjonerna, men de behöver inte på någon färg. Tillsätt riset när löken och svampen har svettats, och låt det steka i ett par minuter tills det er glansigt och liiite genomskinligt. Slå ner värmen lite, till svag till medel, och häll i ca 1 dl buljong. Nu börjar vänta-och-rör-leken. Låt buljongen långsamt koka in i riset. När det har absorberats tillsätter du mer buljong, väntar och rör. Fortsätt tills riset är mjukt och du inte har mer buljong kvar. Det borde ta ca 20 min.  Hacka persilja och riv i citronskal från en citron, den finhackade fänkålen, smörklatten och rör om. Smaka av med salt och peppar. Skiva den fänkålen som blev kvar riktigt papperstunt med mandolin eller osthyvel och servera till risotton. 

Bild

Det här åt vi med ugnsbakad lax med honungsglaserad citron. Så. Himla. Gott. Jag dog lite i munnen. Det här är också väldigt lätt att göra veganskt, hoppa över smörklatten på slutet. Den är mest med för att göra det lite extra krämigt och för att äkta smör är så vansinnigt gott. Dubbelkolla också att buljongen är vegansk. 

2 thoughts on “Svamp- och fänkålsrisotto med doft av citron

  1. Låter som alldeles rätt inställning till risotto! De absolut godaste risottos jag har gjort har varit helt utan någon särskild ”rörteknik” eller liknande. Det låter riktigt gott! Och jag blir himla sugen på lax nu också!!

Kommentera

