Coleslaw

Efter att jag lagade vårrullar i förrgår så hade vi plötsligt ett kylskåp fullt av vitkål och morötter. Det är tydligen lag på att man inte bara får köpa en morot. Man måste köpa minst ett enormt knippe, och gnaga tills tänderna är brandgula.

Hursomhaver, jag valde att se det som ett tecken från universum – ett tecken på att jag borde laga coleslaw och sitta med majonäs över hackan och kålstrån spretande ut ur hela munnen på ett nästan perverst sätt. Det kändes som ett bra tecken. Så skred jag till verket, med Louis Jordans Coleslaw på stereon och solsken i sinn.

Till det lagade jag enkla laxbiffar med fetaost och oliver, och lite avocado och tomater på sidan av för att få i mig de där fem om dagen man borde. Och eventuellt för att stilla det pinsamma i att tröcka i sig massa coleslaw mitt på ljusa dagen. och ojsan, så gott det blev! En ganska perfekt lunch, om jag får säga det själv.

Bild

Coleslaw

Ingredienser:

  • 2 dl hackad vitkål
  • 1 vårlök
  • en halv morot
  • ca. 5 msk majonäs
  • 2 msk crème fraîche
  • 1 msk senap med hela korn (jag använder Maille, den är sjukt god)
  • 2 krm äppelcidervinäger
  • salt och peppar

Riv vitkål med mandolin eller osthyvel, riktigt riktigt tunt. Hacka över ett par gånger så att det inte blir så långa ”strån”. Finhacka moroten i tändstickstunna strimlor. Eller julienne om man vill låta lite proffsig. Finhacka det vita på vårlöken. Blanda ihop grönsakerna i en bunke och tillsätt majonäs – lagom mycket för att den ska vara krämig, men fortfarande klumpa ihop sig. Det är inte alltid man behöver så mycket som man tror, då blir det lite väl rinnigt. Tillsätt sedan crème fraîchen, senapen och rör ihop. Smaka av med salt och peppar och en pytteliten skvätt med äppelcidervinäger!

Supergott till grillat, eller starkt, eller istället för tillbehör till lunch, eller… det mesta. Cole slaw är gott nästan hela tiden faktiskt.

Nästa gång, när vitkålslagret i kylen sinat, tänkte jag laga coleslaw på rödkål – det blir en fantastisk knallrosa historia! Om du äter på The Nighthawk Diner här i Oslo så kommer du troligtvis få en klatt av det till hamburgaren. Kanske man borde ha lite rivet äpple i nästa gång också?

Kommentera

