Let the good times springroll

Jag gillar att tro att jag är en äventyrare. Det behöver inte vara stora äventyr. Jag kan ta en krånglig väg hem från jobbet, och upptäcka en snygg dunge, till exempel. Jag bestiger inte Mount Everest. Jag köper något jag inte kan definiera från en utländsk butik och lagar någonting med det.  En gång rakade jag benen för första gången för att jag hade tråkigt. Ibland är jag så galen att jag kollar på sida två när jag har googlat något, eller hör på en låt på spotify som heter något jättepinsamt eller konstigt även om det dyker upp på mina vänners facebook- eller spotifyflöden. Sån är jag.

I några fall är det inte så stora utsvävningar. Ibland traskar man runt på Søstrene Grenes och ser att de säljer rispapper för typ… elva spänn, och köper det, även om man aldrig har lagat något med rispapper eller egentligen ja, vet vad det är. Det är väl ris och papper liksom. Tänker man.

Så det blev spontana vårrullar. Och det är ju kanske inte så spexigt när man tänker på det. Men det var ett stort steg för mig, ett väldigt litet steg för mänskligheten.

Bild

Först, efter rullningen, låg de där som bleka, nakna bebisar som kisar i det starka ljuset. Efter lite värme och våld blev de krispiga och gyllenbruna. Sätt på Ray Charles Let the good times roll så kör vi.

En sak som också är bra med det här är att det här är en superbillig middag. I Norge på hösten kostar vitkål inte mer än typ 1 krona, för nu. är det fårikåltider. Fårikål är exakt vad det låter som, och är supertraditionell och väldigt norsk mat. Får. I kål. Vi håller oss nog till kålen tror jag.

Let the good times springroll

Ingredienser:  (till 9 st)

  • 9 st rispapper
  • 1,5 laxfiléer på 100 g
  • 1 morot
  • 2 dl strimlad vitkål
  • 3 stora champinjoner
  • 1 vårlök
  • ett par inlagda ingefärbitar (sådan man får till sushi)

Finhacka moroten i tunna, tunna stavar. Det här en den delen av receptet sm faktiskt tar lite tid. Gud vad man måste finlira.

Strimla kålen med en mandolin, eller så tunt du kan med kniv. Hacka över den ett par gånger så att inte strimlorna är för långa. Finhacka svamp, vårlök och den inlagda ingefäran. Dela laxen i tunna bitar på tvärsen.

Nu kommer det roliga. Skölj rispapprene en och en under rinnande varmt vatten till du känner att det blir mjukt och kan rullas. Lägg upp rispappret på en ren kökshandduk. Vät inte fler än 1 rispapper åt gången, gör de en och en på löpande band.

Lägg en laxbit, morot, svamp, lök, ingefära och kål på mitten av rispappret. Vik över sidorna över fyllet, och rulla sedan den flärpen närmast dig över fyllningen och vidare tills vårrullen är helt sluten. Du kan ta lite i så att rullen blir tight, rispappret fäster i sig själv så att  de håller ihop.

Upprepa med resten av rispapprena och fyllningen. Stek antingen i stekpanna tills de är helt genomstekta, eller i ugn på 200 grader i ca. 10 min.

20130920_162856

Spicy dipsås

Ingredienser:

  • 0,5 dl japansk soyasås
  • en skvätt sesamolja
  • 1/4-del röd chili
  • en cm färsk ingefära
  • Den vita delen av en vårlök
  • 1 msk sesamfrö
  • 1 msk brunt socker

Riv ingefäran i en liten bunke, finhacka vårlök och chili och blanda i i ingefäran. Blanda i soya, sesamolja, sesamfrö och brunt socker och låt blandningen dra i kylskåpet medan du lagar vårrullarna. Dippa rullarna i såsen när de är färdiga.

20130920_162847

One thought on “Let the good times springroll

Kommentera

