Diga Diga Do

 

Jag älskar verkligen sushi. Absolut inte all sushi, egentligen bara en slags – tempurascampi med massor massor massor chilimajonäs. Och så tar man lite Sriracha på varje bit. Jag klarar inte av tanken på rå fisk, men ge mig min chilimajonäsdränkta lilla friterade godbit så är jag i himmelriket. 

Problemet med mat som är så himla god är att det dessvärre blir väldigt dyrt att äta det till middag varje dag – även om jag gärna hade velat. I och med att vi har vårt favoritsushiställe precis över gatan så är det frestande. Jag har ju förstått att det inte är omöjligt att laga egen sushi hemma, men. Styr. Det är rätt. Över. Gatan.

Så för att stävja detta sug började jag istället laga det här, som jag kallar för Diga Diga Do på grund av den skönaste versionen av den låten – Diga Diga Do i Little Fats & Swingin’ Hot Shot Partys version. De är ett japanskt dixielandband (säg det tre gånger fort dixielandbanddixielandbanddixielandband) med lite sådär härligt crappy engelska. Charmigt!

Jag tycker det sammanfattar exakt allt som är så gott med sushi. Den krispiga pankoytan, krämig avocado med supergod chilimajonäs och supersalt soya. Med lite krispig paprika så blir det helt perfekt, det händer något helt sjukt med alla texturer och smaker. Och en skvätt lime för syrans skull. 

Bild

Diga Diga Do

Ingredienser: (till 1 person)

  • 1 laxfilét
  • ca. 1 dl panko breadcrumbs
  • en halv avocado
  • 1/4-dels liten röd paprika
  • Majonäs (helst hemmalagad, men det här går lite fortare)
  • Sriracha
  • Japansk soya och wasabi till servering

Finhacka paprikan i långa, tunna stavar. Gröp ur avocadon och skär snitt från ac. 2 cm från toppen så de fortfarande hänger ihop. Antingen lagar du hemmagjord chilimajonäs, eller så blandar du helt vanlig köpemajjo med Sriracha. Det går fortast så, orkar inte muckla så mycket idag. 

Dela laxfilén i fem delar på tvärsen och salta och peppra. Häll ut pankon på ett litet fat och doppa laxbitarna så att de är helt täckta av smulor. Stek i smör tills de är helt genomstekta, ca 5 minuter på varje sida så blir de perfekt gyllenrbuna. Passa på att inte stekpannan är förm varm bara, det behövs inte mer än mellanvärme. Annars får du en svartbränd rå fiskbit.

Servera med soyan, majonäsen och grönsakerna. Nomnomnom. Så kan jag fortsätta att drömma om sushi imorgon istället.  

En sak måste bara förtydligas innan du börjar laga mat. När jag säger ”finhacka paprikan i långa tunna stavar” menar jag då alltså INTE att du ska finhacka Paprika Steen. Det är olagligt att döda också danska skådespelerskor. 

One thought on “Diga Diga Do

Kommentera

