Gräddig pasta i höstljus

Egentligen skulle jag susat ner till swing cluben och DJ:at skön swing, men kroppen valde at prioritera viktigare saker – som att få lite feberkänningar, en tjock hals och sånt. Well done, kropp. Bra val. 

När jag är lite sjuk behöver jag oftast grönsaker, fett, chili och vitlök. Helst också smält ost. 

Alltså, jag har tänkt på en sak. Finns det något sätt att kombinera sån friterad scampisushi med chilimajonäs – med smält ost på något sätt utan att det blir helt vidrigt? Jag har tänkt mycket på det här. 

I brist på svar över åter en av livets stora frågor lagar jag något annat – en snabb och krämig pasta som är. Så. Satans. God. 

Bild

Cappelli med parmesan och -gräddsås med kryddig svamp och squash

(Alltså, seriöst. Det går inte att hitta på några roliga jazzskämt om det där. Inte ens oroliga.)

Ingredienser:

  • Cappellipasta, nog för 2 hungriga pers
  • 2 dl grädde
  • en msk gräddfil/crème fraîche
  • ca 2 dl grovriven squash
  • en näve champinjoner
  • 5 körsbärstomater, grovhackade
  • 5 vitlöksklyftor, grovhackade
  • 0,5 dl riven parmesanost
  • en halv chili
  • smör att steka i
  • Salt, peppar, muskotnöt

BildEfter att du har hackat allt det där så ser det ut lite sådär. Koka upp pastan enligt paketets anvisningar, och smält smör i en stekpanna. Fräs upp chili och vitlök på mellanvärme och akta så att du inte bränner vitlöken. Bränd vitlök är nästan lika bittert som mig före första kaffen på väg till jobbet en kall slaskig morgon. 

När chilin och vitlöken svettats en stund tillsätter du squashen och svampen. Låt det här fräsa en stund tills svampen fått färg och squashen har gosat ihop sig och släppt lite vätska. Tillsätt tomaterna, grädden och parmesanen. Koka ihop och krydda med salt, peppar och MASSOR med muskot. Koka ihop tills grädden tjocknat, och klicka i crème fraîchen. 

Häll av pastan och servera såsen till. 

Jag brukar laga det här till helglunch på hösten, lite tungt och runt men supergott och snabbt. Och så är det ju väldigt lätt att byta ut mot andra grönsaker om det är det man har hemma. 

Bild

Där sist hade ni ett litet stilleben jag kallar Gräddig pasta i höstljus. ‘Cause that’s just how I roll. Alltså, ljuset härute är så varmt och brandgult just nu. Man blir lite varm i hjärtat nästan. Ännu varmare blir jag nu när jag bäddar ner mig i soffan med en kopp te och en Netflixlista för lite hardcore rehabilitering så att jag kan komma mig på jobb imorgon. Kram!

 

 

Kommentera

