The Soup Maker

Bild

Ni vet i semestertider när det är ganska tomt på arbetsplatsen? Ni vet hur kantinen har öppet mycket kortare tid? Ni vet hur man då kanske av och till (läs:varje dag) äter lunch klockan elva? Och sedan jobbar till fyra? Och det tar kanske närmare en timme att komma hem från jobbet? Ni vet hur jävla överhungrig man är, så att man nästan bara rånar ett McSnabbmatsställe?

Nähä? Då var det kanske bara jag. Men ni vet när man förstått sammanhanget och ringer sin pojkvän när man går från jobbet och försöker guilttrippa honom att laga mat till en så att det står färdigt när man kommer hem?

Nähä? Vafan då. Nej, men det funkade i vart fall inte. Så jag kom hem skrubbsulten och ynklig. Jag kände mig svag och hjälplös.

Det är i de ögonblicken jag förvandlas till mitt hemliga superheroalias The Soup Maker. Det är lite som i Sailor Moon. ”Månkraft! Förvandla mig!” Och så är mitt vapen en soppslev och en kreativ tolkning av vad som går att förvandla till en soppa. Soppsleven kan användas för att slå folk som ta ens plats på bussen till exempel. För nu måste man hem, och det fort! Och maten man ska laga ska gärna gå fort den också!

Lyssna på Bo Diddleys Come on Baby/The Soup Maker så ska Tanja berätta hur det här går till.

The Soup Maker

Ingredienser:

  • En konservburk kokosmjölk
  • 1/4-dels squash (Zucchini? hur stavar man det?
  • 1 grabbnäve champinjoner
  • 2 dl broad beans
  • en halv kvist körsbärstomater (ca 7-10 st)
  • En rågad matsked röd currypaste
  • 2 msk brunt socker
  • En halv grönsaks- eller fiskuljongtärning
  • 3 dl vatten
  • en skvätt juice (Jag hade äpplemangojuice hemma)
  • Sambal Oelek efter smak och tyckte
  • 3 vitlöksklyftor
  • limesaft, en skvätt typ
  • en halv röd chili
  • Olja

Känn dig svinhungrig efter jobbet och hitta en telefonkiosk. Förvandlas till en superhjälte med sopptalanger och desperata drag i telefonkiosken. Skynda dig hem!

Skär grönsakerna i sjyssta bitar, dela tomaterna på två. Grovhacka vitlök och chili. Fräs upp med röd currypaste i en medelstor kastrull tills det har fått lite färg. Tillsätt vatten, buljong, en skvätt juice och brunt socker. Låt det koka i 5 minuter. Ha i kokosmjölk och bönor. Smaka av med sambal oelek och limesaft, och låt soppan koka vidare tills bönorna har en bra konsistens – helt tinade med fortfarande spänstiga. Ha i tomaterna och koka ett par minuter tills de ser lite skrynkliga ut och vill lossna från skinnet.

Helst skulle man ju haft en rejäl näve hackad färsk koriander eller körvel på, om inte annat för lite mer spexiga bilder men nu råkade jag kanske döda kryddhyllan. Glömde vattna. Men oj, så gott det blev ändå! Sörpla!

Ofta brukar jag bara ta de grönsaker som finns hemma – broccoli, paprika, långbönor… En tärnad laxfilé funkar finemang om man vill ha det lite matigare.

Bild

One thought on “The Soup Maker

Kommentera

