Borta bra men hemma är också bra

Hej Oslo. Har du saknat mig? Jag har nog saknat dig lite, men inte så mycket. Förrän sådär sista dagen på vår roadtrip som tog oss land och rike runt. Eller, i vart fall sydsverige.

Oj vilken semester! Man kommer hem med en konstig känsla i magen, en ljusare nyans på håret och en hudfärg som…ja, jag ville inte kalla den brun, men lite småsmutsig, vilket är ett stort steg framåt för mig. 

Nedan följer en liten bildkavalkad av osammanhängande snapshots av saker vi ätit, människor vi mött, helikoptrar vi flugit. Självklart saknas bilder på alla roligaste kvällarna, vännerna man äntligen fick se efter många, många år. Vi hade det alltför trevligt för att kunna föreviga helt enkelt. Strap in!

Bild

En av höjdpunkterna på hela resan var första stoppet – Göteborg. Där är jag född och uppvuxen, men har bara varit tillbaka en gång sedan jag var tolv. Så det var kanske på tiden. En obehaglig känsla av att vadnra runt i ett drömlandskap lade sig som en våt duk över en annars sommarsprudlande och solvarm stad. Allting var…mindre. Välbekant men svårt att gripa tag i. Känslan gav sig fort efter att vi strosat runt i gamla gator, sett på lekplatsen där jag klättrade i träd. Och inte minst! Jag och gubben firade två år tillsammans! För att markera begivenheten gick vi till Puta Madre på Magasinsgatan – som med höga poäng i Whiteguide bjöd på fantastisk mat, underbara drinkar. Inredningen basuneras ut som ”Mexikansk bordell 1918”. Jag kände mig plötsligt hemma. Jag drack en helt fantastisk El Diablo, en spritig drink med…ja, en hel del chilismak. Namnam. 

Bild

Efter Götet hade vi plattan i mattan nerför hela västkusten till Malmö. Där väntade släkt, och inte minst en av de finaste tjejerna jag känner till – Fanny. Efter två års hål i mitt hjärta fyllde hon upp det ett mycket tillfredsställande sätt, med öl och goda samtal. Efter Malmö tog vi en natt i Köpenhamn. Sedan susade vi vidare uppför östkusten, via Karlskrona och sedan till Oskarshamn. Oskarshamn var mest bara besvär. 

Bild

Men till slut hamnade vi i Visby, hos mina föräldrar! Min syster som bor i Paris var där, och vi drack öl vid vattnet vid Snäck…

Bild

…och vi drack mjöd och öl på fantastiska Kapitelhusgården innanför ringmuren. Det är en medeltidskrog med allt vad det innebär. Himla trevligt. (Sant att säga drack vi ju öl på ganska många fler ställen än som nämns. Men ja, om vi skriver ut alla så låter det plötsligt lite alkis.).

Bild

En dag i Visby när vi gick på stan så började min pappa och min pojkvän tissla och tassla och se lite busiga ut. Som att de hade något lurigt på gång. De kastade ivriga blickar mot Teknikmagasinet och innan jag visste ordet var så kutade de dit. Ut kommer de bägge med varsin likadan fjärrstyrd helikopter. Sedan ville de inte gå på stan mer. De ville bara hem och flyga. Sedan såg jag inte till pappa eller Mr. E något mera. 

Bild

Jag är, bara så att vi har det sagt, en exemplarisk och fantastisk flickvän. Varje dag lagade jag frukost till Espen. Här över har vi en lantbrödskiva med en pepprig olivolja, sparris och fantastisk salt och rund parmesan. 

BildOch här fick han en dito med halloumi, avocado, tomat och vårlök.

Bild

Pappagubben odlar chili i fönstret…

Bild

…och då måste man göra sjyssta veggotaco fullproppade med chili. 

BildI Linköping, dit jag flyttade efter Göteborg, hade vi minijam på min fasters veranda. Espen spelade, min kusin sjöng Rocky Top och jag drack vin och klappade takten. Livet var precis som det skulle. Men även goda ting tar slut, och efter en alltför kort östgötsk vistelse, åkte vi vidare hem. Men jag hann tack och lov med att hänga med fantastiska Helena och Madeleine som jag inte har sett på säkert fem sex år. Helena lagade en fantastisk lasagne med spenat, perversa mängder chèvreost och rivet citronskal på toppen. Glömde helt att ta bilder på deras skönhet, matens godhet, och kvällens generella awesomeness. Båda två är dessutom mina bästa bloggläsare. Tjena tjejer! Saknar er redan lite! 

Phew. Med detta i bagaget känns det märkligt att gå tillbaka till jobbet på måndag. Men nog är det gott att vara hemma i sin egna stora, mjuka säng. 

Hur har er semester varit? och vad missade jag i Malmö och Göteborg som jag borde göra nästa gång?

 

Kommentera

