Kokböcker jag behöver i mitt liv, eller inte.

”Låt svalna”.

Det finns några saker jag har begåvats med. Respekt för instruktioner från auktoriteter (kokbok) och tålamod är inte två av dem. ”Låt svalna”. Pyttsan. Jag struntar i blåsor i gommen, jag vill ha min paj/lasagne/whatevs nu.

Med samma barnsliga rastlöshet hoppar jag nu i iver över stundande semester. Räknar dagar, översätter till timmar och minuter. Tänk att gamla goda fäderneslandet kunde inspirera så många myror i ett par vårbleka ben. Och den här veckan är det ganska tomt och tyst på min arbetsplats – lugnet efter slutet på finansåret- så jag försöker slå ihjäl jobbtimmar som går i ultrarapid. Stirrar ilsket på parkbänksockupanterna med glass i handen, solglasögon som täcker halva trynet och en stadigt tilltagande solbränna genom glasväggarna.

All work and no play makes Tanja a dull girl.

Nejmen atte. Så för att slå ihjäl lite tid så kan vi ju ta och shoppa lite kokböcker va. Jag tror att jag inte har någon på det här temat i köket faktiskt.

strange_cookbooks_21

 

Man måste ju tänka på att alla ju inte har råd eller tillgång till samma utval av råvaror som vi. Några måste få tag i det på egen hand.

images (1)

 

Och när vi talar om ekonomisk matlagning – varför inte använda alla delar på djuret när det en gång är slaktat?

weird_cookbooks_640_01

 

Men jag som inte äter kött kan ju inte investera i den… Vi bläddrar vidare! kanske detta kunde vara något? Musiker som gör kokböcker är ofta trevligt. Jag älskar ju Dolly Partons kokbok. Kanske Ted Nugent och hans fru Shemale kan vara något? Eller hon hette visst Shemane. Förlåt för det.

images

 

Vad pratade vi om nu igen?

cookbook_cover_sml-3

Vi pratade om musiker och kokböcker! Så var det ja!

strange_cookbooks_20

 

Nej usch! Jag slås av en intensiv känsla av självhat och illamående bara vid tanken på 90-talet! De hemska kläderna man hade, hur man diggade till S.O.A.P., Bubbles och Roxette. Jag måste tröstäta! Taste the sadness!

images (2)

 

Sådär! Nej, jag tror inte jag köper något idag, men jag har effektivt fördrivet en långsam timme – en timme närmare semestern! Peace out.

 

 

One thought on “Kokböcker jag behöver i mitt liv, eller inte.

  1. Jag är lika ivrig som du! Är ett helvete på balkongen och mina fina odlingar…..inte en tomat, ärtskida, paprika har mognat ordentligt innan jag har stoppat dom i munnen…Så fort en tomat har minsta lilla antydan till att färgas lite, då, vips är den uppäten…ofta är det ganska surt och inte speciellt gott…men är man otålig så är man!!!! ha en fin dag!
    /anna

Kommentera

