Sump’n ’bout chèvre

Hej hörrni! Jag är lite stressad och kastar i mig mellanmål/middag innan jag kastar mig på trikken ner till Dattera för en öl med nya och gamla vänner i solen. Även om vinden viskar höst skriker solen och gräset SOMMAR, och jag kan inte bråka med det. Men poängen är att detta blir ett snabbinlägg.

Så hem kom jag från jobbet, i uniform och med glass i magen. Och när man har en plan för en liten måndagsöl (det är lov, jag lovar) kan man inte stå och klura för länge på vad som ska göra glassen sällskap. 

Och ligger det då en bit chèvreost som blivit över i kylskåpet så är det här det enda rätta att laga. Det kanske snabbaste men samtidigt lyxiga och mättande mellanmålet/lunchen med en snygg balans mellan matigt, göttigt, sött och salt. French toast med en liten twist. För det bara är något med chèvre… Och hör här, kanske en av de bästa balboalåtarna. 

Bild

Sump’n ’bout chèvre 

Ingredienser:

  • 2 skivor gott halvgrovt bröd (Jag använde ett med pumpafrön, namnam!)
  • 2 ägg
  • 0,5 dl grädde
  • honung
  • en bit chèvreost
  • salt och peppar
  • steksmör

Knäck äggen i en skål, häll i grädde, salt och peppar. Vispa till med en gaffel. Medan du smälter smöret i stekpannan låter du brödskivorna dra i äggröran. Stek tills skivorna är gyllenbruna på undersidan och vänd dom. Ringla över gott om honung på den färdiga sidan, medan den andra bryner. Smula över massor med chèvreost. Servera när undersidan är färdig!

5 thoughts on “Sump’n ’bout chèvre

Kommentera

