Portobello Sands

Bild

Om bara en liiiiten (och en halv) vecka tar jag semester. Kastar in handduken och stänger av telefonen. Men inte drar jag något gammalt över mig, nej nej, jag och gubben proppar vår skruttiga Peugeot modell -93 full av instrument (eller okej, två) och sommarkläder och styr kosan österut på en fantastisk tvåveckorsroad trip.

Första stopp är min hemstad, Göteborg, där jag föddes och levde och lekte helt till jag fyllde tolv. Efter en körtur nerför västkusten hamnar vi i trakterna min konstiga dialekt kommer ifrån – Malmö. Efter lite släktmys med mormor och annan släkt tar vi en natt i Köbenhamn mest bara för att vi kan. Och för att de har billig öl. Upp igen längs östkusten över Karlskrona för att sedan hamna hos mor och far i Visby! Min lillasyster som bor i Paris och jag nästan aldrig ser kommer att vara där, så det blir lite extra mysigt. Och sedan åker vi hem över Linköping och pappas sida av släkten på slätten.

Och det ska bli så himla roligt! Två veckor där vi kan susa runt fria som den proverbiala fågeln. Men nu ska ni höra. Vi behöver bra road tripmusik, för vi kommer nog bli väldigt väldigt trötta på samma gamla. Så ta gärna tillfället i akt och dela med dig av den bästa susa-fram–på-vägen-musiken på DEN HÄR LISTAN så blir jag jättejätteglad och kanske ger dig en kram eller en middag eller något. 

Men hörrni, nu  kan jag stolt berätta om hur mätt och glad och nöjd jag är! Inte bara för att jag har gjort en till batch med picklad rödlök. Jag har också lagat den typ godaste middagen jag har ätit på år och dagar. Snygg mat. Snygg, men fortfarande opretentiös. Min kärleksaffär med chèvreost börjar nästan närma sig det obscena och opassande. Jag kommer på mig själv att drömma mig bort till en rostad ciabatta med ett tjockt täcke söt vitlökskräm, skivad avocado med stora, vita, söndersmulade chèvrebitar… Och så kommer jag på mig själv för att jag har råkat stöna till högt och har en salivsträng hängande över hakan som ett annat hjon.

I den här rätten smälter osten lite in med det söta och krämiga men skapar en perfekt backdrop till alla andra smaker. Men jag ville absolut rekomendera någon stark sås, typ tabasco eller lousiana hot sauce för att kontrastera med syra och hetta.

Bild

Inte alls jazz, men sjukt bra för det – Portobello Sands med skotska Mairi Campbell.

Portobello Sands

  • 2 stk portobellosvampar
  • 100 g chévre utan ”skorpa”
  • 3 msk créme fraîche eller römme
  • 4 msk honung
  • salt och peppar

Förvärm ugnen på 200 grader. Skär bort foten från svampen. Smula getosten med en gaffel i en skål och tillsätt créme fraîche och honung. Smaka av med salt och peppar. Plavera svamparna i en ugnsfast form och fyll på med chèvreröra helt upp till brädden. Baka i ugnen tills röran har stelnat och svampen börjar bli lite brun och stekt och vätskar sig. 

Vi serverade med hemmagjorda pommes frites som jag friterade i majsolja med lite cayennepeppar i, och en kall sås med créme fraîche, lime, vitlök, mango chutney, chiliflingor och spiskummin. Och en ganska galen dos louisiana hot sauce på det. 

Bild

Kommentera

