Midsommarfest med pickled Onions

Det finns några händelser som förändrar ens relation till matlagning. Som när de (vem var det egentligen?) bytte namn på tarte til torte till exempel. Då kände jag att jag dog lite inombords. Jag ville laga slampor till dessert.

Eller så blir det positivt. Andra gånger är det något jag aldrig smakat eller lagat som förändrar allt. Tack vare midsommarhelgen har jag haft en sådan liten aha-moment.

Min vän och kollega Pernilla har en storasyster som bor i ett slott precis bredvid Akerselva här i stan. Nu kanske det låter som att jag överdriver lite, men nej. De bor i ett slott. Där skulle vi ha midsommarfest!

De hade ett inramat fotografi av McGyver på väggen. Jag gillar att det är den här sortens människor som finns i mitt liv.

Vi anordnade otraditionell knytis och GUD i HIMMELEN så mycket god mat det blev. Det blev mini-hamburgare (vägrar kalla dem för sliders) som alla kallade köttmacaroner, västerbottenpaj, potatissallad, fyllda svampar… Ingen ände på härligheten. Undertecknad dukade upp med couscous, chévrekräm, fänkålssallad med grov senap och själva det som har förändrat min syn på vad jag har lov att göra på ett kök.

Håll i hatten.

Jag har picklat lök.

Picklat. Vem kunde tro att det är något man använder en fredagskväll till?

20130622_183345

(Längst fram fänkålssallad med sesamolja, soltorkade tomater och grovkornig senap, bakerst picklad rödlök)

När vi inte hade ett intesivt ätegilde dansade vi små grodorna runt tegelpelaren mitt i rummet. Norrmännen trodde att vi var lite mentalt hämmade, men de dansade med och efter lite nubbe så hittade de midsommarens själ också i sina hjärtan.

20130622_185716

(Jeanettes potatissallad med suger snaps, chèvrekräm, gul grönsakscouscous med nötter, fröken Lisas fetafyllda champisar och lite mer picklad rödlök).

Några genidrag från kvällen inkluderade att göra minihamburgerbröd till köttmaca… minihamburgarna. Efter att Pernilla med hjälp från sin roomie stämplat ut ca. tiotusen små brød från en limpa, medelst tom syltburk, la vi upp brödcirklarna på grillgaller. Det såg lite träligt ut så vi gjorde det enda rätta. Penslade med ägg och doppade i sesamfrön! Snyggt och gott!

miniburgare

(Minilaxhamburgare med pepparrotkräm)

jeanette

Vackra Jeanette presenterar nubbe. Alltså, tjejen bor i ett slott.

kvargkaka

Tiias finska anor kom fram i en finsk kvargkaka. Kvargkaka låter ju lite… beiget på svenska, men med finskans rahkapiirakka så vet man att här är det godsaker i väntan! Och guuuud, vad gott det var! Man fyller en pajdeg med en len smet av Kesella vanilj, ett ägg, bär…. jag tror det var allt. Cirka en timme i ugnen så blir den silkeslen och rund och fin!

1057696_10200431770010105_919847647_n

Lyckliga, mätta människor med sommar i håret och blommor i sinn!

1061547_10200431751689647_1707353292_n

Jag tog tillfället i akt att blotta rumpan jag har på armen för Tiia, medan hon vaktade… en stekspade. Jag vet inte helt vad som hände på den här bilden.

1059264_10200431648607070_358752800_n

992378_10200431820411365_221707702_n

…och efter lite soffmys, backstreet boys-dansande och myggbett i trädgården så var vi tvungna att äta lite till. Och inte för att skryta alltså, men allting blir mycket mycket godare med lite pickled onions. Såhär får du till det!

Pickled Onions

Ingredienser:

  • 2 rödlökar
  • 2,5 dl vitvinsvinäger
  • 4 stora tsk brunt socker
  • 3 vitlöksklyftor (krossade, inte pressade eller hackade)
  • 2 lagerblad
  • kryddor: hela pepparkorn, garam masasla, chiliflingor

Skiva rödlöken så tunt du kan, helst med mandolin (genial pryl det där). Koka upp vitvinsvinäger, kryddor, vitlök och socker i en kastrull på medelvärme. Låt det koka ihop i ca. 5 minuter. Tilsätt lökringarna. Låt det puttra i 10 minuter. Häll över löken och laken i en ren glasburk och låt svalna helt. Låt blandningen stå i kylskåpet i en vecka för perfekt resultat! Vi åt min bara två dagar efter den blev lagad och det smakade också helt… alltså gud. jag saknar ord. Bästa tillbehöret till… Allt. Allt egentligen. Syrligt och sött och smakrikt.

Så där har vi receptet på en fabelaktig midsommarfest. Och mja, vädret var kanske det mest trationella med kvällen med duggregn och otäcka moln, men det hör ju till. Hoppas att ni hade ett fantastiskt firande ni också, med eller utan landställe, majstång och sill (blä!). Det känns skönt att veta att man tar med några traditioner också över landsgränsen hit. För det kommer aldrig bli någon Sankt Hansfeiring som de håller på med här på den här unga fröknen.

(Pssst, tack Pernilla för de fina bilderna!)

Kommentera

