Chili Pepper

Fred Longshaw spelar Chili Pepper på stereon så då kan vi ju ta tillfället i akt och prata lite om det här med chili, hur mycket som är rätt och rimligt att ha hemma och hur accepterat det är eller inte är att konstant prata om stark mat.

Bild

(Från v. till h, övre rad till undre rad: Peri Peri Sauce, Louisiana Hot Sauce, Tabasco, Sambal Oelek, hemmalagad chiliolja, torkad piri piri, krossade chiliflak, pappas hemmaodlade, fönstertorkade gula chili.)

På bilden ovan ser du nästan allt du kan behöva i chiliväg, med undantag färsk röd chili och cayennepeppar då. Stort sett allt gör sig perfekt i matlagning, men ändrar helt karaktär på rätten beroende på vad du använder och i vilken form. Såserna och sambalen är olika i styrka, syrlighet, vinägersmak och konsistens. Några av dom passar egentligen bäst som tillbehör och blir beska och sura när de värms upp. Den färska och torkade reagerar helt olika på när de tillsätts, steks eller kokas… Lätt ska det inte vara! Så därför är det lika bra att ha ryggen täckt och alltid ha hemma lite för mycket olika sorter.

Bild

Den hemmalagade chilioljan är ett av de bästa tillbehören du kan laga hemma. Allt du behöver är en kastrull, starka chiliflak (de du hittar på kinesiska kvartersbutiker brukar göra mig sådär lagom gråtmild), sesamolja och smakneutral olja som raps- eller solrosolja.

Värm upp ungefär lika delar sesamolja och rapsolja (det går att minska sesamoljemängden om man inte gillar den brända smaken eller för att göra det hela lite billigare) och tillsätta chiliflaken. Hela påsen. Låt det värmas på utan att bli för varmt så att chilin friteras. Ta bort från värmen och låt det svalna helt tills du häller över oljan med flak och allt på en glasburk med tättslutande lock. Håller och räcker i evigheter. Vi brukar ha det på pizzan, avocadomackan, makrill… Det mesta egentligen. Jag är lite underlig på det sättet.

Bild

Torkad chili ska nog helst undvikas att användas som det är, som krydda. Bäst fungerar det söndersmulat i matlagningen, som substitut för färsk chili. Eller som tillskott för en lite skarpare starkhet. Då får den absolut mest smak om den får fräsa iolja eller smör med löken eller vitlöken eller vad man nu fräser först som smakbas.

Bild

Alltså, det här med mitt förhållande till Lousiana Hot Sauce är en historia i sig. När vi var i New Orleans så snubblade jag och resföljet över de här små flaskorna när vi skulle äta Po’boys till lunch. Och sen var jag liksom hooked. jag dränkte min friterade catfish i det dagligen, hade det på pannkakor med maple syrup… Jag blev ganska mobbad till slut.

Lousiana Hot Sauce är skarp i styrkan, med en spetsig syrlighet och en del vinägersmak. Den är lättflytande och kan användas som ett lite ”lättare” och mindre rökigt och lagrat alternativ till tabasco.

Något som tyvärr inte är med på bild är Cholula! Fyfan, Cholula är den bästa hot saucen någonsin kanske! Det är en mexikansk chilisås som är sjukt god till fiskrätter och… ja, allt egentligen. Rund och god, inte fullt så syrlig som många andra amerikanska hot sauces. Löp och köp.Bild

Det här är en ny favorit; Peri Peri Sauce – en gul chilisås med, håll i hatten, citron! Syrlig och lagom spicy och alldeles alldeles underbar. Den här har jag bara prövat som tillbehör än så länge. I och med att den är så syrlig passar den sjukt bra till runda och lite söta tomaträtter, typ lasagne, eller texmex.

Sambal Oeleken är något jag brukar köpa på burk och i bulk. Det är av någon konstig anledning lite klurigt att hitta i Asienhyllan i den vanliga matbutiken här i Norge, men den finns bl.a. på Gutta på Hagen vid St. Hanshaugen. (Där har de också Cholula för den sakens skull).

Utan Sambal Oelek kan du egentligen bara glömma att laga sjysst indisk mat enligt mig. Då den har en klar och ren chilismak, men rundare och med mera djup än hos färsk chili, så är den perfekt att bara klatta några generösa matskedar i tomatsåser, eller lika del tomatkross, jordnötssmör, vitlök, ingefära och socker för en perfekt indisk gryta. Utan sambal så saknas den sydasiatiska schvungen helt enkelt.

Annars sjukt gör att ha i marinader vill jag minnas från mina köttätande dagar.

Phew! Nu blev jag sugen på något starkt igen! Nu skippade jag att snacka tabasco för den är ju rumsren och vi vet nog alla vad grejen är där. Är det något stark sås jag borde pröva mig på? Något hemligt vapen jag har missat?

4 thoughts on “Chili Pepper

  1. Takker for tipsene, Tanja! Jeg holder meg vanligvis til tørket eller fersk rød chili, men her var det mye spennende å prøve seg på. Vi får se om Petter holder ut…

Kommentera

