Snapshots

Det är nog några saker jag alltid har hemma i skåpet. De saker som man när man tar den sista med en gång skriver upp på handlelistan, eller bakom örat, att man får med sig hem nästa dag som senast. De där grejerna som gör att man oavsett situation i varje fall somnar  inte bara mätt, men nöjd och glad också. (Ta det med ro, jag ska inte rabbla upp allt jag helst har i skåpet. Det sparar vi till en annan dag. Nu fokuserar vi på några grejer bara.)BildAvocado är en sådan sak. Jag kunde nog levt på avocado. Det är en helt strålande liten grej. Lite knotig och mörk på utsidan men pastellig och party på insidan. Mild men mäktig. Hade jag varit en frukt/grönsak hade det nog velat vara en avocado. Jag hade gärna velat vara mäktig liksom. Eller mild för den delen. Nu är jag nog mer som en kiwi. Luddig och hysterisk. 

Bild

Chili och vitlök kommer också högt på listan. Jag har nog någon sadomasochistisk gen som inte bara gör att jag vill plåga mig själv med femton olika varianter av chili när jag äter; jag vill också att den som tyvärr hamnar bredvid mig ska omges av ett moln av vitlöksångor. Inte så avocado gjort av mig när jag tänker efter.

BildKanske det här är någon grön grej? Att jag kopplar ihop gröna saker med bra saker? Avocadoassociativt? Squash är ju också automatiskt sjysst. Speciellt dubbelpanerat i mjöl, ägg och panko breadcrumbs och sprödbakat på ganska hög värme. Kanske är det krispigheten som får mig att gå igång?

Bild

Andra grönsaksmåsten är champinjoner och körsbärstomater. Och krossade tomater. Om Man har det hemma kan man nog få till vilken kväll som helst. Tomatsås är sjukt underskattat alltså. Till pasta eller starkare variant till klyftpotatis á la patatas bravas. Eller fullproppad med grönsaker i en tortilla. Uttunnad som en soppa. På en pizza. 

Tomatsås är nog lite som scouterna. Alltid redo, jävla rekorderligt. 

 

Kommentera

