Wholesome Pizza

En halvregnig dag på soffan med träningsvärk i benen och slow jazz på högtalarna är bra medicin för en skakig dagsform. Skrikande mensvärk och tre veckor utan kaffe hjälper kanske inte på humöret, men sjukskrivningen har ju i varje fall gett mig mycket tid att ta tag i saker. Typ odla ut håret. Vattna blommorna. Räkna tummarna.

Nejmen, bitterhet och skämt åsido. Sjukskrivningen har om inte annat gett mig gott om tid att ta hand om mig själv och fokusera på saker som jag annars inte tar mig tid till. Som att laga mat, fotografera, höra på slow jazz en halv dag istället för att stressa över att få ihop ett livspussel som egentligen var färdiglagt hela tiden. Så klaga ska jag absolut inte göra. När kroppen säger ifrån så starkt att man gått över sin egna gräns så är det kanske på tiden att låta sig själv bli lite rastlös av tristessen istället för att tvinga sig själv att köra på. Att vara lite wholesome helt enkelt, som herr London sjunger i You’re so Wholesome av Tommy Dorsey and his Orchestra. Och jag hade nog aldrig tagit mig tid att exprimentera fram valnötspesto fullproppad av örter och sedan få för mig att laga en fullkornspizza baserad kring den.

Valnötterna är ett fantastiskt sätt att få in lite mer protein i en annars väldigt enkel och vegetarisk pizza, och grädden rundar av den lite spetsiga chilin och vitlökssmaken. Oftast tycker jag nästan att vit pizza, eller pizza bianca, är mer spännande än den vanliga med tomatsås – renare smaker, större fokus på råvarorna man använder som topping och jag kan av och till tycka att tomatsåsen stjäl mycket av ostens egna smak. Och så slipper man röda fläckar över hela stänkskyddet bakom spisen!

20130530_131436

Wholesome Pizza

Du behöver:

  • 1/4-dels squash
  • Ett sjysst recept på pizzadeg, eller ett öga för att höfta. ‘
  • God riven ost, typ Norvegia eller Gräddost
  • ca. 1 dl grädde

Degen höftade jag till med lika del fullkornsmjöl och vetemjöl, örtsalt, en nypa torrjäst och lagom mycket ljummet vatten för att få en mjuk och smidig deg. Byt ut hälften av din favoritdeg med fullkornsmjöl så har vi en bra början! Men nu måste vi laga örtpesto.

Ingredienser:

  • en näve valnötter
  • 0,5 dl solroskärnor
  • en stor näve rosmarin och timjan
  • en halv röd chili
  • 4 msk riven parmesan
  • 3 vitlöksklyftor
  • en skvätt olja

Blanda väl i en food processor eller med stavmixer till en lite klumpig pesto. Tillsätt olja efter behov.

Efter en dryg timmes jäsning så är det läge att sätta på ugnen på 200 grader. Skiva squashen tunnt. Kavla ut degen och för över på en plåt med bakplåtspapper. Smöra ut örtpeston som du vanligtvis hade gjort med tomatsås, och ringla över grädden jämnt över pizzan. Toppa med riven ost, den skivade squashen och ett par generösa drag med pepparkvarnen. Stek mitt i ugnen i 10 minuter. Tadaaa!

Bild

Kommentera

