Chocolate Jesus

20130529_132047

 

Only chocolate Jesus can satisfy my soul sjunger Beth Hart (i hennes Tom Waitscover) med rivjärnsröst och tanken sålde mig ganska fort. Vanligtvis är jag mer en chips-och-dip-tjej men av och till attackerar sötsuget som en hungrig hyena, och då är det inte mycket som ska till.

Jag måste också påpeka ironin att jag sitter här i joggingskor och skriver efter att ha kommit igång med springandet igen. Eller okej, jag har gjort det en gång. I år. Igår. Och jag sköt upp dagens springtur en kvart för att kunna gosa i mig lite mer kladdig Chocolate Jesus med knastriga Digestivesmulor och hemliga fickor med jordnötssmör. Se där – jag försöker både ta hand om min arma 24-åriga kropp som redan har kärringkrämpor OCH min chokladfrälsta själ. Och folk påstår att jag pressar mig själv för hårt…

Jag tycker om att kalla den här sortens kaka för tryffelkaka, men vi vet nog både du och jag att det är en glorifierad kladdkaka – något som ligger den arme svensken varmt om hjärtat som fredagstaco och sju sorters småkakor till kaffet hos mormor. Receptet innehåller väldigt lite mjöl men resulterar i en lite karamellig, kladdig härlighet som efter lite pimpande med digestive och jordnötter tar det till en ny nivå. Och bäst av allt – det mesta har man redan hemma i skåpet. Saknar man Digestive, jordnötssmör eller sirap är det bara att hoppa över så har du en sjukt god klad… jag menar, tryffelkaka. Eller ersätt med en skvätt Bailey’s eller något annat smarrigt!

20130529_132107

Chocolate Jesus (Beth Hart sjunger fantastiskt HÄR och Tom Waits HÄR)

Ingredienser:

  • 2 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 6 msk kakao
  • 100 g smör
  • 1 dl mjöl
  • 2 msk sirap (ljus eller mörk)
  • 3 msk jordnötssmör
  • 3 digestivekex
  • 1 nypa salt

Smöra och bröda en form och förvärm ugnen till 175 grader. Smält smöret i mikro eller i kastrull. Vispa upp äggen och sockret i en bunke i minst 5 minuter, så att det är pösigt och sockret har smält lite grann. Tillsätt torrvarorna, smöret och sirapen och blanda väl med en sked eller slev.  Tillsätt jordnötssmöret, och blanda så att det fortfarande är några klumpar kvar. Häll över i formen och smula över digestivekexen som ett crunchigt lager.

Kasta in i ugnen i ca 20 minuter, du märker när du sticker i den med en gaffel att den börjar bli fast även om det tar ett tag!

Kommentera

