Saker jag kan sakna med Sverige

En svensk tiger

Nu har jag bott i Oslo i fyra år, och vill på många sett betrakta mig som integrerad. Jag pratar hyfsad norska, läser och skriver det flytande och har många norska vänner. Man viftar med flaggan på 17. mai och känner sig ganska hemma. Men av och till så känner du dig plötsligt ganska svensk. Något du fortfarande inte är helt van vid, kanske du inte ens har tänkt över det.

Det här är saker jag kan sakna med Sverige.

1. Utvalet i butikerna. En mejeridisk full av oika kesosorter och créme fraîcher med olika smaksättning och fason; en frysdisk med mer än frusna pizzor, ett torskblock och ett obligatoriskt fyrapack med laxfileter och rad på rad med färdigmat; quornprodukter.

Några butiker här är självklart lite mer välsorterade, men då får du gärna ha bil, och du kanske hittar en stackars quornfilet gämd bakom några glutenfria frukostbullar i världens kanske smalaste kylskåp. Det känns oinspirerande som fan för det mesta. (Ska inte krossa alla, ICA tycker jag stort sett är ganska bra här i Norge också, och Meny, men då går prisnivån upp också på ganska vanliga basvaror också).

Det är stort sett inte så vanligt med vegetarianer här, och det finns i varje fall inte en kultur kring det på samma sätt som det gör hemma. Nu gick jag iofs på ett hippiegymnasium, men på hela vår skola var vi kanske 60% veggisar, och 5% veganer. Du kan få fatt i alternativ till kött – typ Quorn, soyaprotein osv – men då måste du leta lite, från välsorterade större affärer som inte direkt ligger på vägen hem eller hälsokostbutiker.

2. Öppettider.

Lågpriskedjorna som du hittar på gatuhörnen är stort sett öppna på söndagar, och är ju fiffigt för att komplettera grejer man har glömt i sista liten. Och det här problemet går ju utanför matbutiker också. På söndagar är stort sett allt stängt.

3. Folköl. Say no more.

4. Varm lunch. Nuff said. Ett par kaviarmackor på ett bortgömt rastrum är inte lunch i mina ögon.

Nu låter jag ju sjukt bortskämd och gnällig. Men detär jag banne mig också. När jag bodde i Linköping hade jag turen att bo rätt över bron från en stor, fräsch, välsorterad mataffär där du kunde hitta allt du behövde – eller under turen blev sugen på att laga något från de råvaror de hade inne för stunden. Så tycker jag att de flesta mataffärer var back home.

Sedan är ju lösningen här ganska enkel: Planera mera. Men jag hade åh så gärna sluppit hoppa från butik till butik för att få fatt i alla de ingredienser man behöver. Det gör en lite…lat. Man köper hem de samma grönsakerna från den närmaste butiken för att man orkar till slut inte bli så himla fiffig. Det stagnerar matlagningen hemma. Samma rätter om igen.

Nu har jag ju mest norska läsare, så jag tror det är dags att flirta lite med er innan ni blir sura på mig. Norge har helt fantastiska saker i matväg och utval också.

1. Sjysst importöl på mataffären. Här säljs starköl inte bara på Vinmonopolet, motsvarande Systemet, och det gör det lite roligare än att i stressen efter jobbet rycka med sig ett sexpack Tuborg. Då kan man hellre plocka med sig något som smakar bra och passar maten på fredagskvällen.

2. Kulturell mångfald. I Oslo bor det folk från världens alla hörn, kulturer med otroligt spektra på matlagning och traditioner kring det att äta tillsammans. Oavsett vilken kontinents kök du vill utforska så finns det en liten affär med konstiga konserver, inlagda… gud vet vad, vietnamesiskt, kinesiskt, persiskt, etiopiskt. Grönsaker du aldrig har sett förr, med namn du inte kan uttala. Och de affärerna har ofta väldigt bra priser också, så länge du kan tänka dig att trängas lite och testa något nytt!

3. Färsk fisk och skaldjur. Om du tar turen runt hamnen eller Aker Brygge så kommer du att se en båt där de säljer nykokta räkor rätt från fångst, färska fiskar och annat gott. Det är pinsamt att jag fortfarande inte tagit tag i det när det finns så mycket bra fisk att få. Och det kommer ju alltid vara något annat än de där frusna vakuumförpackade blocken du får i affären.

Så det ska ju sägas att jag faktiskt stormtrivs här. Och så länge jag slipper åka långränn eller äta brunost så är det helt okej.

Kommentera

