Pineapple Rag

Scott Joplin spelar Pineapple Rag på stereon, och jag har Pineapple Rag i magen. Något med det fuktiga vädret gör mig så sugen på sötsurstarka smaker – ingefära, lime, pepparrot… Samtidigt har aptiten dalat en del, delvis också på grund av den tunga hettan v har haft de sista dagarna, men mestadels på grund av att magsåret krånglar igen.

Det är så irriterande att oftast må bra, min kur fungerar som den ska, men när man blir lite sämre igen så går liksom hela musten ur en. Illamåendet och bubblandet tar till slut överhanden och man blir till slut som en urvriden, illaluktande wettextrasa som bara gnäller på soffan i mysbyxor. Av och till ska det ett gudarnas tålamod för att orka med mig och mitt självömkande.

Men äta bör man annars… kanske inte dör, men man blir satan så hungrig till slut. Och en fantastisk middag är ju ett bra sätt att muta sambon som står ut med en grumpy tjej av och till. Så för att försöka tillfredställa alla behov och cravings rannsakade jag kylskåpets helgdagstomma dörrar. Och till slut kunde man skrapa ihop en tumme ingefära, vitlök, en halv ananas som blev kvar från 17. mai och lite annat kul.

När jag gick upp i morse satte jag en ciabattadeg, som efter 8 timmars jäsande blev pepprat och strösslat med stora flak av havssalt och gräslök. Så middagsvalet föll till slut på marinerad lax balanserat uppe på ciabatta med en generös skopa med Pineapple Rag. En snygg sommarsandwhich med underbara färger, krämigt, krispigt surt och sött.

Det är säkert många som hajar till vid en av ingredienserna – jordgubbar. Och ja, det blev lite…annorlunda. På ett sätt mest för att det är en ovan smak att ha till något som inte är en dessert. Men i backspegeln så skulle jag nog byta ut jordgubbarna mot körsbärstomater – samma fina färgklick, och lite mindre kontroversiellt för gommen.

20130520_181125

Pineapple Rag

Ingredienser:

  • en halv ananas
  • 1 avocado
  • en näve jordgubbar/KÖRSBÄRSTOMSTER
  • 1 msk riven färsk ingefära
  • en generös skvätt limesaft
  • 1 tsk honung
  • smakneutral olja
  • 2 cm stark röd chili

Skiva ananasen och trimma bort allt skal, speciellt de bruna ”taggarna” som kan vara kvar. Dela i tärningar, men kasta bort den träiga mittenbiten. Tärna avocado och skiva jordgubbarna. Blanda alla ingredienser i en skål.

Laxen marinerade jag i tärningar med 3 pressade vitlöksklyftor, lime, olja och chili, och stekte sedan i ugnen tills de var genomstekta och honungen i marinaden blev lite gyllenbrun på laxen.

Stapla upp på tallriken och hugg in! Tänker mig att anananananananassalsan också skulle fungera finfint till sommarens grillfester. Som en smal och annorlunda version av den lite fettigare potatissalladen, och utan samma tyngd i magen. Fett i all ära alltså, men när det är 25 grader ute är man nog slappfisk som det är.

Kommentera

