Ja, vi elsker dette landet

Imorgon är en viktig dag i Norge. Imorgon kommer hela centrala Oslo fyllas av ungar med instrument, champagnefulla medelklassmänniskor med glassfyllda barn och blårödvita flaggor, pins och heliumballonger. För imorgon är det 17. mai! 

Jag har, trots att jag har bott här i fyra år, aldrig egentligen firat 17. mai. Jag har oftast arbetat. Eller i fjor tog jag, Sofie och Sofia på oss kläder i norska flaggans färger och hörde på körsång och såg kungafamiljen vinka från slottet i ett obehärskat hav av sol, människor och nationalism. Såhär såg vi ut:

Bild

Men i år så ska det firas på helyllenorskt vis. Jag och gubben ställer med 17. maifrokost, som sig hör och bör (har jag fått det berättat för mig av andra mer insatta). Konceptet, om jag har förstått det rätt, är att man bjuder in ens nära och kära på lite finare brunch – men man får för all del inte kalla det brunch, även om det är matigare än frukost, och innehåller alkohol, och utspelar sig efter 10.00 – dricker bubbel och äter finmat! Min sambo hotar med att vi ska sjunga alla åtta verser i Ja, vi elsker… Sang for Norge har en fantastiskt vacker text ska nämnas, så det är kanske dags att börja plugga texten. 

Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem.

Men tillbaka till frukosten. Vi kör lite knytis, men som värdpar står detta på vår meny:

  • Citrus- och ananassallad med rosépeppar, honung och timjan
  • Räkrullader
  • Eggröra med rökt lax
  • Hembakad över-natten-ciabatta

Det kommer recept och bilder när dagen är väl överstådd! Ha en fantastisk 17. mai! 

 

Kommentera

