That’s amore

Folk säger ibland att jag gärna överdriver, men det är förtal och osanningar som är ute och går. Det är sommar nu, basta bom, slutdiskuterat!

Hade det inte varit sommar hade vi inte kunnat hänga på en lekplats hela eftermiddagen i nästan bara blus och kjol. Nu tror ni kanske att det är ett liberalt bruk av ordet ‘hänga’, men jag menar det ganska bokstavligt.

Bild

Titta vilken konstig frukt jag hittade på trädet! En väldigt stilig pojkvänsfrukt visade det sig vara.

Det var inte så att jag och pojkvännen för skojs skull gick runt på lekplatser. Det blir ofta sett lite konstigt på. Vi hade med ett tvättäkta alibi – ett livs levande barn. Vi hade också med barnets far, Øivind. Bild

Efter ett par timmar med lek och solpromenader var vi nog ändå tvungna att inse att det började dra lite kallt om öronen och magen började ge sig till känna. Den… knarrade.

Frank Sinatra vet som vanligt lösningen, han vet att när månen möter ögat likt en pizza så är det kärlek.

Bild

Bild

Norge, eller snarare norrmän, har ett väldigt speciellt förhållande till pizza. Till fryspizza av alla saker.
Jag har växt upp med en nästan religiös syn på italiensk matlagning. Min far har i mina unga tonår predikat om tomater, enkla råvaror och att allt man egentligen behöver för att överleva är god pasta, god olivolja och en korrekt tillagad tomatsås. Mer ska inte till! Min mamma var aldrig sämre. Jag växte upp i centrala Göteborg och nästan varje vecka tog hon mig och min syster i varsin hand och på väg från skolan stoppade vi förbi en pastaaffär (kan det kallas det?) som jag inte minns namnet på. Där köpte vi färska lasagneplattor nästan som metervara. Min mor gör fortfarande den bästa lasagnen på nordkalotten.

Men tillbaka till pizza. Jag kan inte ta någon ära för pizzadegen, som vanligt är det Espen som har gjort sin bagarmagi. En dag ska jag lägga ut hans recept, för den degen blir så… den bara blir SÅ.

Trixet med såsen vi lagar är vanvettiga mängder vitlök, en klump brunt socker och en skvätt rödvin. Och en timme på medelvärme så att det kokar ihop och blir riktigt tjockt och gosig.

Vi toppade med ost, mer ost, svamp, zuccini och en helt egen fullmåne som många kanske tycker är lite underlig – ett ägg. Jag har hört värre, jag hade en kompis på mellanstadiet som tyckte om lingonsylt på pizzan.

Andra goda toppingar som kanske inte är helt uppenbara är:

  • Tunna skivor av potatis, sardeller och kapris
  • Tärnad öring och sparris, och citronsaft som droppas över när den är stekt.
  • Perversa mängder kebabsås.

Dumpa ruccola och timjan på toppen och ät tills du ser himmelriket bakom näthinnan. Vi njöt våra pizzor framför fantastiska Searching for Sugerman, med en belåten känsla av att den här helgen har varit helt underbar. Har du haft en bra helg?

Bild

Kommentera

