New Orleans Stomp

Sätt på New Orleans Stomp med gamla goda Louis och låt oss prata lite om New Orleans och Louisiana. Förra året hade jag sådan tur att fylla år på Mardi Gras och fick firat med pompa och ståt på andra sidan Atlanten. Där har jag ätit något av den bästa maten, druckit några av dom godaste ölen, dansat några av de bästa danserna…

När vi hade åkt hem hade jag storslagna planer om att återskapa rätter och stämningar, att höra på alla jazz- och swingskivor vi hade köpt på rökiga jazzbarer. Skivorna gick på repeat ganska länge, men maten uteblev av någon anledning. Det blev aldrig av. Man hade på känn att det skulle mera till än en perfekt blackened redfish för att återskapa känslan av att sitta i fuktig tropisk luft mitt i natten, på utsidan av en bar i Lafayette. Lafayette är ett otroligt ställe. Någon kunde komma fram till en på Blue Moon Bar och prata cajunfranska med en, för det var något de flesta kunde. Vi dansade two-step till live zydeco och drack louisiansk Abitaöl. Vi åkte ut i bayoun och kikade på alligatorer.  En av dom var tyvärr död. It was an ex-gator.

396984_10150665494281422_1887706946_n

Det var en fantastisk resa! Och nu sitter man här, sentimental och jävlig. Så det var på tiden att börja återskapa några minnen och laissez les bon temps rouler!

Bild

New Orleans Stomp

Ingredienser:

  • 2 laxfiléer
  • 4 msk Cajunkryddmix: cayennepeppar, vitlökspulver, finhackad färsk timjan, oregano, grovmalen peppar, vitpeppar och lite spiskummin
  • 4 msk brunt socker
  • 2 sötpotatisar
  •  2 tunna limeskivor
  • En sjysst sås att ha till, typ crème fraîche med vitlök och lime

Slå på ugnen på 200 grader. Dela sötpotatisen i klyftor och koka upp i lättsaltat vatten. Medan du låter det koka i ca 10 minuter förbereder du kryddblandningen. Jag gör min ganska stark, med mycket cayenne, men är du mesig så… ja, det är upp till dig. Häll kryddblandningen och det bruna sockret i en plastbox som är stor nog att rymma laxfiléerna och blanda väl. Vänd laxen i blandningen så att alla sidor blir täckta. (Jag lät laxen marinera i kryddorna ett par timmar, så man kan ju fint förbereda den biten).

Häll av sötpotatisen och lägg upp på en plåt med gott om olja och havssalt. Lägg över laxen i en ugnsfast form och lägg på limeskivorna på var sin filé. Sätt ugnsristen lågt i ugnen och låt laxformen steka på den, med sötpotatisarna över sig i ca 15 minuter. Då borde sötpotatisen fått lagom färg och laxen vara genomstekt!

Servera med grönsaker, lite färska örter (jag vet, jag tjatar men jag har nästan hela Scarborough  Fair i fönsterkarmen nu och är lite belåten med det) och den goda såsen. Släng på lite dixieland och dröm tillbaka till the French Quarter. Det ska i varje fall jag göra!

Bild

Kommentera

