Leftovers

Sätt på den här sången av Johnny Flynn så ska vi snacka lite överbliven mat. För det här blir ett receptfritt inlägg med lite mer bilder, då jag inte lagat så mycket rolig mat i det sista. Det här har blivit en sån vecka där man springer lite runt varandra hemma, och orken har inte helt funnits där. Det visade sig också att jag har vad som verkar vara magsår, så vad jag kan äta har blivit lite… klurigare helt enkelt. Ge mig sympati, goddamnit!

Det här är ett inlägg om saker jag egentligen inte borde ha ätit, men har ätit ändå – dvs fett, salt och stark mat.

Bild

Vitlöksstekt Quesadilla med svamp, tomat, squash, chili och färska örter. 

Något jag har lärt mig när jag lagar mat är att alltid laga dubbelt så mycket. För då kan man för det första tjocka i sig ännu mer än planerat, och för det andra är maten dagen efter säkrad. Nästan vad man än har lagat dagen före kan man rädda med tortillabröd och ost och färska örter.

20130501_103350

Färska örter i köksfönsterkarmen gör all skillnad tycker jag. Vi har inte en enaste annan växt i hela lägenheten, skärpning!, så att ha något som både är grönt och fint, luktar helt fantastiskt när solen ligger på och kommer till så stor nytta är tipp topp. Den observanta noterar också att vi har fått futt på hjärtsalladen också… Det känns dumt att kasta och köpa nytt när man kan ge lite sol och vattna. Infinite salad!20130430_222346 20130430_223029

Och har man ätit thaisoppa med ris dagen innan och fått en bötta till övers så blir de finfina burritos dagen efter. Ris i botten, thaisoppa på, toppat med vitlökskvarg, tomat och örter. Bara att droppa över lite soyasås och limesaft efter en vända i ugnen så blir du mätt och i mitt fall troligtvis sängliggande ut kvällen framför säsong 3 av Boardwalk Empire då din mage dessvärre inte kan hantera något av det du just åt. Idag är en ny dag och jag lovar att äta mjukkokta potatisar (usch) och vitt bröd (suck) och inte en endaste droppe tabasco (himmel!).

Min diet framöver består stort sett av avocado och keso, och Biola och probiotiska yoghurtar. I all ära alltså. Men allt som i TV-reklamen representeras av hurtiga kvinnor som bara MÅSTE berätta för sina väninnor hur förändrade deras liv blev efter en yoghurt… Jag blir lite illamående av det också. Så om ni har några bra och milda mattipssom inte bara är kokt osaltad torsk – ge mig besked! Antingen i en kommentar eller på tanjalundqvist@hotmail.com. Är i behov! Över och ut.

Kommentera

