Old Cape Cod (och helgen i bilder)

Vilken härlig helg! En bild säger mer en tusen ord, så här ska vi se:

Bild

I lördags spelade Brokeland Bulletskillarna på Revolver i strålande solsken, och jag var där och var hejaklack. Eller, jag stod i en solplätt utan kofta eller någonting med en kall öl i höger hand och ett eventuellt larvigt leende. Anledningen var Nova Radios festival Novafest.

Jag fick också en liten privatkonsert av Sondre:

Bild

Notera lördagssolen! Vi hade finbesök av svärfar från Telemark, så resten av lördagen slarvades bort i drinkar och god cajunmat på New Orleans. 

Något mer som är sjukt bra med att det äntligen har blivit vår är att loppissäsongen är fullt igång. Idag var det inte mindre än 13 (!) stycken på olika skolor runtom i Oslo. Vi hann med 3 stycken, och kom hem med fem fullproppade påsar. Jag fick köpt en hel del skjortor och kläder och ett par 20-talskängor men dagens största fynd var nog en larvig cowboyskjorta för bara 40 kronor:

Bild

Min cowboypojkvän är jättestolt över mig, och jag kan inte ta mig själv på allvar. Vi hittade också en fin karaff med träplugg och drinkplättar med 10-talsbilar.

Bild

Oslo är helt fantastiskt när det kommer till loppisar. Varje helg så är det ett helt sjok av skolorkestrar som behöver stöttas (hrm) och klänningar som behöver nytt hem. Och priserna är helt skrattretande låga som oftast. Jag blir alltid lika överraskad när man kommer till ”kassan” och hon som ska sätta pris är lite sådär ”Jaaaaa, jag vet att det kanske låter mycket med 30 kronor för den skjortan…” när man vet att de säljs för över tusenlappen på nätet. Vad man sedan ska göra med en cowboyskjorta är ju en annan historia, men jag tänker att den säkert kommer till pass en vacker dag.

Men till slut kom vi hem med dammoch pollen i näsan, och trots alla loppisvåfflor ett hål i magen. Så vi lagade Old Cape Cod, med potatis- och blomkålspuré.

Old Cape Cod (i Beegie Adairs version)

Du behöver:

  • ugnsfast form
  • aluminiumsfolie

Ingredienser:

  • 1 tinad torskfilet per person
  • en halv hackad purjolök
  • 3 msk hackad charlottenlök 
  • 50 g smör
  • 2 dl matgrädde
  • kryddor: vit- och svartpeppar, muskotnöt, havssalt

Sätt ugnen på 200 grader. Medan den blir varm tar du ett ark folie och lägger i ugnsformen. kasta på finhackad charlottenlök och purjo, och hyvla smör i en tunn skiva med osthyvel. Lägg på torskfileten och toppa med en till skiva smör och krydda hejvilt. Knögla ihop folien till ett paket och kasta in i ugnen. Stek i ca 10 minuter, sedan öppnar du upp paketet och låter det steka i tio minuter till. 

Lägg upp hela paketet på en tallrik med potatismos och massa persilja. 

Bild

Hoppas att er helg har varit lika fin som min!

Kommentera

