Fancy beer!

Bild

Idag har min fina pojkvän födelsedag! Med 32 år i bagaget är han alldeles…alldeles underbar. Och efter att han skämde bort mig som ett litet barn (bokstavligt talat, jag fick piratbarnkalas till frukost) på min födelsedag så har jag haft lite grann prestationsångest över det här. 

Så jag tänkte och tänkte och tänkte.

Och sedan kom jag fram till att goda råd är dyra, men dyra råd är ofta enkla, och att det enklaste och bästa var att vägen till en mans hjärta, eller att få stanna där, är genom – magen. Detta fantastiska organ som i samarbete med tunga och mun gör en livsnödvändighet till ett rent nöje. (Get your mind out of the gutter)

Så nu har jag placerat sambo i soffa med en fancy beer i (Sången är av bästa Two Man Gentleman Band). För när man har födelsedag finns inte disk eller stress. Då finns bara mysbyxa, en riktigt kall och IPA och en sträng hand som trycker ner en i soffan. Och, något som självklart hjälper är ju att man vet vad som ligger och väntar i kylskåpet…

Bild

En helt egen tårta! När han såg den sa han ”Oj. Oj! Den ser veldig veldig giftig ut, men også ganske god.”

Det ska dock nämnas, i en anda av ärlig- och öppenhet, att jag idag också fick reda på att jag lider av en mental retardation. Detta är version 2.0 av tårtan. Första varianten såg ut såhär:

Bild

Det är helt sant. Jag såg det inte tills jag skulle lägga upp bilderna. Ja, så kan det gå. 

 

I love pie, I love cake 

Det första du måste göra innan du bakar kaka är att se/höra det här!

Jag snubblade över det här receptet på vit chokladkaka hos Underbara Clara och jäklar för en smäll! Det var hur gott som helst. Min sambo älskar vit choklad, kanske över allt annat på jord. Om han en dag lämnar mig för en vit Toblerone så skulle jag inte bli överraskad. Så Claras recept var ju perfekt dagen till ära. Det och att jag gärna har lime i allt jag äter. 

Ingredienser:

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 100 gr smör
  • 100 gr vit choklad
  • Skalet och saften av en lime
  • 2 1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg och socker i en plastbunke så länge du orkar. Jag orkade kanske 5 minuter innan ja blev otålig. Det funkade så kör på, så länge den är blekgul och sockret börjat lösa upp sig så ska detta gå bra. Riv i limeskal och tillsätt limesaften.

Smält smöret och bryt i chokladen i biter och låt det smälta helt. Blanda i chokladröran i äggsmeten, och sikta sedan i mjölet. Blanda väl. 

Klä enhögkantad långpanna med bakplåtspapper och håll i smeten i mitten. För mig täcker då inte smeten hela bottnen, utan kan hellre formas lite fyrkantigt. Lagret ska vara ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Kanterna har då blivit lite brunfärgade, men kakan är fortfarande kladdig. 

Flytta bakplåtspappret från plåten så att kakan inte eftersteker och låt den stelna i rumstemperatur. Det är nu du kan göra en frosting om du vill det! (Det frostingreceptet blev alltför sött ihop med den vita chokladen, så jag skriver inte ut det receptet. Använd din bästa frosting, eller chokladganache). Dela bottnen i fyra lika stora delar och använd som lager.

För att få till den tonade effekten, börja att frosta sidorna utan färgtillsättning. När du täckt alla lager och kanterna på tårtan tillsätter du karamellfärg och fortsätter frosta högre upp på tårtan. Tillsätt ännu mera färg i frostingen och fortsätt på locket, och en ännu mer färgad klick mitt på tårtan. 

Sedan är det fritt fram att skriva icke existerande siffror på med blåbär. Ja hujedamej!

Kommentera

