More beer!

När jag var liten brukade min mamma laga scones till oss på helgmorgnarna. Flagiga, smörtyngda scones, täckta med smält smör och apelsinmarmelad. Scones följde med oss upp i tonåren och jag speciellt väl morgonen efter en midsommarafton. Några vänner hade kommit ut till oss på landet och vi hade suttit på verandan med en box med vin vi smugglat ut från köket, jag måste ha varit sexton, sjutton år gammal. Mitt i den ljusa sommarnatten hade dimman rest sig och låg som ett täcka över ängen som ledde ner till Stångån. Morgonen efter låg samma tunga dimma över huvudet.

Vi hade alla somnat i vardagsrummet, och för vi visste ordet av dök min ömma moder upp med frukostbricka med nybakta scones, hemmalagad lemon curd och en stor kanna starkt, starkt te. Det finns inget som en moders omtanke som kan bota bakfylla med sådan rask effektivitet.

Men så en dag skulle jag flytta hemmifrån, till min första lägenhet. Den var 15 kvadratmeter stor med snedtak, och var det bästa krypinnet man kunde tänka sig. Innan jag och flyttlasset åkte in till Linköping, från beckmörka landsbygden med vita knutar och falu rödfärg, samlade jag ihop en liten bok med recept på sådant bara mamma kunde laga, Först i boken står scones.

Image

Jag måste erkänna att jag under åren har förändrat lite på hennes recept. En fattig gymnasiedag efter vi hade haft pokerkväll med folköl på mina 15 kvadratmeter var jag tom för mjölk, och fick helt sonika använda motsvarande vätskemängd i ja, folköl. Resultatet blev ett lite luftigare rundstycke med en lite humlig hint. Inte tidernas skillnad, men nog för att fullända det. Jag har också fått för vana att tillsätta lite grädde för att få lite tyngd och rundare smak.

Och det är en fantastisk anledning att ha lov att dricka lite öl till frukost (om man nu känner behov för det, men det är inte att anbefalla). Slå på More Beer med The Andrews Sisters, eller om du är så galen och använder en lite finare öl så behöver vi fira detta med Fancy Beer av Two Man Gentlemen Band.

Image

I shout more beer scones!

Detta receptet räcker till  stora scones, går finemang att halvera om man är ensam hemma. Har man inte öl och grädde hemma, går det lika bra att använda mjölk. precis som mamma gjorde.

Ingredienser:

  • 4 dl vetemjöl
  • 50 g smör
  • 1 dl billigt öl
  • 0,5 dl grädde
  • 0,5 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Smula sönder alla torra ingredienser med smöret, så att det helt saknar smörklumpar. Gega i öl och grädde med händerna. Forma två platta kakor, och skär en skåra i mitten, och stek 10-15 minuter mitt i ugnen. Det fina med bakpulverbakst är också att det går inte att misslyckas, om man inte knådar degen alltför alltför mycket. Låt bli det.

Servera med massor smör, marmelader, hemmalagat jordnötssmör, lemon curd… Vad som nu finns hemma. Det viktigaste är att man får en kopp riktigt starkt te till!

3 thoughts on “More beer!

  1. Åh, scones är så magnifikt gott. Varma scones med smältande smör & engelsk apelsinmarmelad, doften av nybakat & en kopp teé till. Kan det blir bättre?
    sv: Åh, tusen tack kära du! Det värmer så.
    Hm, vad menar du med tilt/shift-objektiv?
    Hoppas att du vill följa fotobloggen & fortsätta att kommentera!
    Kram. ♥

Kommentera

