Sweet Sue

Image

Det här, godvänner, är en jordnötsplanta, och den har ett oförtjänt dåligt rykte. Det är en billig nöt, lite tråkig nöt, lite tröttsam. Det är den där killen i klassen som inte är så trevlig, men ändå ska vara med på alla fester och står där och är lite jobbig hela tiden. Ingen vill helt prata med honom.

Det är å andra sidan en helt fantastisk liten nöt. Jag hade en gammal bekant som på en fest hittade en skål med jordnötter. Han bar runt den med en barnslig lycka i ögonen och gick fram till en annan man på festen.

”Hur mycket tjänar du i månaden då?”, frågade han och såg honom rätt i ögonen. Mannen, eller grabben var det väl snarare, såg nervöst tillbaka, och svarade att nja, han visste nog inte. Han svarade något i mellanklassen för vad då, när vi var strax under 20-strecket, var normalt.

Min bekant tog en nypa jordnötter, kastade dom på grabben, skrattade hysteriskt och sprang därifrån skrikandes:

”Peanuts!”

Den historian hade jag aldrig haft om festvärden serverat cashew, eller para, eller en annan riktig nöt. Inte den underskattade lilla nöten som inte ens är en nöt. Inte växer den på träd över jorden. Tänk vad mycket kul man kan ha med en jordnöt! PBJ! Satésås! Sweet Sues!

Hursomhaver, jag har haft ett kilo jordnötter stående i köksskåpet nu ett tag. Det är inget jag vanligtvis har, men min pappa donerar inte bara sjuka mängder hemmaodlad chili, utan också flera kilo jordnötter. Och när jag går runt i lägenheten som ett litet spöke, rastlös och kaffestinn, är det inte konstigt att sockersuget borde stillas med Sweet Sues, en supersöt jordnötsfudge. Godast blir den när sötman balanseras med lite bittersurt limeskal, och havssalt på toppen. Som  en kallsup i Oslofjorden.

Sweet Sue i Sidney Bechets version är aldrig dumt att ha på i bakgrunden, eller Three little Squirrels (Nuts to you) av Louis Jordan. Said the mama squirrel to the papa squirrel nuts nunununuts to you…

Image

Sweet Sues

(Jordnötsfudge med lime- och havssaltstopping)

Du behöver:

  • Plastbunke 
  • Stavmixer eller hushållsassistent
  • form klädd med bakplåtspapper
  • Ett starkt sötsug, för den här fudgen är riktigt söt.

Ingredienser:

  • ca. 2 dl rostade jordnötter
  • 0,5 dl smält smör
  • 2 dl brunt socker
  • 1 dl mjölk
  • 3 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljessens
  • skal från en halv lime, havssalt

Först ska vi laga jordnötssmör! Det är busenkelt, det är bara att pulsera i hushållsassistent tills det blir en tjock massa. Det går lika bra att stavmixa, men tar lite längre tid. Tycker du smöret blir lite ”torrt” kan man tillsätta lite smakneutral olja. Jag tycker alltid det blir godast om det är lite bitar och klumpar kvar.

Smält smöret i en kastrull och tillsätt brunt socker och mjölk. Låt det koka upp och bubbla på i ett par minuter medan man hela tiden rör. Ta kastrullen från plattan och tillsätt vaniljessens och jordnötssmör.

Häll upp florsockret i en plastbunke, och häll över jordnötsgeggan. Rör ihop tills allt socker har löst sig. Känns smeten lite tunn så kan du tillsätta lite mer florsocker.

Häll över smeten i formen klädd med bakplåtspapper och riv över limeskal och havssalt. Har fudgen hunnit stelna lite redan kan det vara bra att försiktigt trycka fast salt och skal med handflatan. De som ska bjudas sätter nog pris på om du tvättar händerna innan, men havssalt täcker över den värsta handsvettsmaken. Låt den stå kallt i ca en timme, eller tills den känns helt fast. Skär upp i rutor och förvara i en tättslutande burk. Vem försöker jag lura? Dom ska följa med mig och bluegrassgrabbarna i Brokeland Bullets på en öl efteråt efter de har övat, och när 6 öltörstiga musiker får händerna på Sweet Sue… Ja, det är bra att jag har hunnit äta upp hälften själv.

Image

(Bilderna idag är som vanligt tagna av mig, men min duktiga far har redigerat.)

One thought on “Sweet Sue

Kommentera

