A smooth one

DSC_2380

Just nu har jag varit hemma och sjukskriven några dagar. Fördelen med att vara hemma och sjuk är 1. Man får tycka hur synd om sig själv som man vill, 2. Man slipper gå upp halv sju på morgonen och 3. I och med att man inte behöver gå upp okristligt tidigt så hinner man äta frukost. Och den bästa tycka-synd-om-sig-själv-frukosten är frukostsorbet, eller en tjock smoothie om man så vill, med en hel del smält honung ringlat över.

Personligen tycker jag att en smoothie ska vara riktigt tjock, inte något drickbart blask som bara smakar youghurt och apelsinjuice. Helst ska man äta det med sked ur en frukosskål. Det fantastiska med iskall sorbet/smoothie och varm, varm honung som här och var har stelnat till tuggig kola hjälper en att ta sig upp ur sängen vilken dag som helst.

Smoothierecept räknas knappt som recept. Jag tycker på många sätt att det  förolämpar ens intelligens lite grann att påstå något annat än att det bara är att ta det man har hemma i frusna-bär-väg och en banan och lite mjölk eller youghurt eller vad man nu gillar och mixa ’til kingdom come. Men för ordningens skull, såhär gjorde jag min.

DSC_2389

A smooth one

Du behöver:

  • Stavmixer
  • något att mixa i

Ingredienser:

  • 1 banan
  • 1 dl mjölk
  • två nävar frusna bär, jag använde hallon och blåbär
  • en stor msk honung

Mixa ihop allt utom honungen tills det har en tjock glassliknande konsistens. Lägg upp i en skål. Klegga upp honungen i en kopp med höga kanter och blasta i mikron i ca 20 sekunder. Här kan det vara bra att följa med – blir det för varmt kokar honungen över och täcker hela mikron i ett geggigt sockerhelvete du aldrig kommer att bli kvitt. Sedan är det bara att hälla den nu lättflytande honungen över frukostsorbeten och slurpa i dig din frukost, helst med någon stark kaffe.

Och till frukostbordet behöver vi lite musik, antingen Shoot the sherbert to me, Herbert i Tommy Dorseys dansvänliga version eller lika gärna A smooth one, här av Tony Grimes och Coleman Hawkins. Och det är banne mig en bra start på dagen! Blir jag inte frisk av det där så vet jag inte vad.

2 thoughts on “A smooth one

Kommentera

