Three little fishieburgers

Jag har den turen att kärleken i mitt liv är en fantastisk bagare. Inte bagare som att han går upp klockan tre om morognen och bakar bröd i kommersiella sammanhang, men bagare i det förstånd att han inte som mig kan döda jäst genom att se på den. Jag hade gärna önskat att detta var en slags X-menmutatation, men nej, det är bara slarv och otålamod. Kvinnan som dödar jäst. (Inte gäster. Jag lovar, det är ganska safe att äta middag hos oss, så länge man tåler en chili eller två). Men Espen, min sambo, får mjöl, jäst och ljummen vätska att göra fantastiska saker.

Om du inte tåler en chili eller två, så borde du nog slopa halvparten av chilin i receptet på dom laxburgarna vi har lagat ikväll. När jag säger vi menar jag egentligen mest min sambo för jag tog lite time out. Men jag har stått för en hel del av ätandet, fotograferandet och moralsk support. Det moralska stödet var genom att hänga över hans axel och påpeka saker och dricka öl. Men nog om det.

Men tillbaka till bakande. I Norge är det inte så vanligt att ramla över färsk jäst som i Sverige. Här är det stort sett torrjäst det går i, men det går helt säkert att byta ut 1 påse torrjäst mot 1 kub färskjäst i receptet. Följ paketet, inte mig.

Men först av allt sätter vi på Glenn Millers version av Three Little Fishies och sedan så gör vi som följer:

Image

Three Little Fishieburgers

Laxburgerbröd:

  • 0,5 påse torrjäst
  • 4 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1 tsk socker
  • 0,5 tsk salt
  • ca 3 dl vatten, ca 40 grader varmt
  • Vallmo- eller sesamfrö, om man är lagd åt det hållet.
  • 1 ägg till pensling OCH det som blir över ska i laksburgarna

Blanda alla torrvaror i en bunke, och tillsätt vattnet. Easy piecy lemon squeezy! Täck med bakduk/plastpåse/en gammal t-tröja och låt det jäsa runt 45 minuter. Eller tills det ser stort och bulligt och lagom ut, Vi är inte så noggranna. (När jag säger vi, åter igen, menar jag Espen. När jag är ‘inte noggrann’ dör degen. Utan undantag.)

Om du använder färskjäst, blanda först fingervarmt vatten med smulad jäst, och tillsätt torrvarorna efter det. You know the drill.

När det är gjort så knådar du ut degen till tre bullar och plattar till dom så att dom ser ut som ett, ja, hamburgerbröd. Pensla med ägg och kasta över lite frö. Jag måste erkänna att jag hade lite torkad rosmarin på också. Jag vet. Jag är helt galen.

In i ugnen, men först! Vi behöver pommes frites. Efter det är fixat så ärd et bara att stoppa in i ugnen på 200 grader i ca en kvart, eller till allt ser färdigt ut.

Pommes Frites

Ingredienser:

  • 2 potatisar
  • havssalt
  • olja

Skär potatisarna i tunna strimlor och lägg på plåten mellan laxburgerbröden. Häll över lite olja och salta så mycket du gillar och vill. Två flugor i en smäll!

Men så var det burgarna.

Three little fishieburgers

Ingredienser:

  • 2 laxfileer
  • 4 cm purjolök
  • saft och rivet skal från 1 lime
  • 1 chili
  • 1 klyfta vitlök
  • salt och peppar
  • resten av ägget från penslingen
  • potatismjöl

Finhacka alltihop och gegga ihop med händerna. Så länge konsistensen är såpass att degen håller ihop när man formar den med händerna så funkar det fint. Gör tre biffar med händerna och stek i massor med smör.

Sedan är det bara att ha på ketchup, hemmalagad aïoli (det kan vi ta en annan gång), avocado och andra goda grejer. Ett hett tips är att inte se på Django Unchained samtidigt som ni äter. Sjukt bra film, men inte jättegott att se en man bli ihjälsliten av hundar mitt i burgaren.

Och med det sagt – god natt.

Kommentera

