Lemon Twist Curd

Curd

Det är något speciellt med att slaska ut till trikken i två blå minusgrader klockan sju på morgonen. Man har av någon anledning hoppat över morgonkaffet och abstinenshuvudvärken börjar ge sig till känna någonstans mellan Oslo Sentralstasjon och Nasjonalteatret. Första timmarna på jobbet går man runt i en slags vinterdvala – utanför fönstret vit himmel, monokromt svartvita träd, blekvit vintersol. Och ärligt talat, efter fyra månader i mörker är man ganska färdig med ullunderkläder och det eviga norska tjatet om skidsport. Snart är det väl något slags vintersportstävlingar hör jag korridorsviskningar om, så då får jag snart svida för att jag är svensk igen. Northug mig hit, Bjørgen mig dit.

Så någonstans i vintermörkret så väcktes en naiv dröm om att ligga på en solvarm fläck i en citronlund någonstans på en medelhavsö. Men då jag inte helt än har hittat någon som har lust att sponsra den solresan så får vi kompansera med smaken av soliga citroner. Så sätt på Lemon Twist av Manny Albam på sådär lagom hög volym, veva igång visparmen, laga en omgång Lemon Twist Curd och få igång lite sommarkänsla i magen!

Lemon Curd

Jag har läst en del olika recept, men jag är också kanske världens lataste kock. Det receptet jag använder har en kort ingredienslista, och man slipper att bränna händerna på onödiga vattenbad. Jag har aldrig upplevt att curden blir klumpig även om man tillagar den direkt på plattan, så då tycker jag helt enkelt att vi hoppar över det där fjaset och gör det lite enkelt för oss.

Lemon Twist Curd (4 dl)

Du behöver:

  • En kvart till övers
  • Mellanstor kastrull, helst med tjock bottten
  • Glasburk med lock som rymmer ca. 5 dl
  • Plastvisp

Ingredienser:

  • 4 citroner
  • 4 dl socker
  • 4 ägg
  • en duktig klump med smör, sådär en150 gram
  • Eventuell smakstillsats, t.ex. konjakk, chili, vaniljessens, kardemumma…
  • (eventuellt lite potatismjöl)

Då är det bara att sätta igång med att tvätta citronerna för att sedan riva ner skalet och pressa ut juicen i kastrullen. Hiv på socker och knäck i äggen. Nu är det bara att slå på plattan på mediumvärme. Här följer i runda slängar 10 minuter, beroende på hur varm spis du har, av nervöst vispande. Släng på en bra spellista och bara fortsätt vispa. Till slut sker det lite magi och curden börjar tjockna. Det är en nästan lite erotisk upplevelse just den biten, himla fint när saker funkar som man vill! Fortsätt vispa tills curden har den konsistens du gillar, och slå av värmen. Nu är det bara att klicka i smörklumpen, och snälla använd inte något margarin till det här, utan lite ordentligt mejerismör. Det gör all skillnad. (Skulle curden inte tjockna som du vill kan man tillsätta lite potatismjöl eller maizena och försöka röra ut eventuella klumpar.) Det är också nu du borde tillsätta någon smaktillsats om du vill det!

När smöret är smält så är det bara att plocka fram teskeden och provsmaka de obligatoriska munnfullarna medans man skriker till vem man nu bor med att satan det här var gott. Sedan pytsar vi över röran i en trevlig burk och plockar fram den när vinterkylan är lite väl kall eller man har en pajform som behövre fyllas, eller en scone som måste ätas upp, eller en glasskula som såg väldigt ensam ut, eller…

Ja , ni fattar. Nu börjar min sambo spela banjo här i bakgrunden så jag tror att han vill ha min uppmärksamhet. Och  jag får nog försöka muta honom med lite lemon curd för att jag skolkade från socialdansen på vår swingklubb ikväll.

Godnatt!

Kommentera

